Archiwistyka_tlo
Artykuły > Edukacja archiwistyczna > Współczesna biurowość w administracji publicznej
Współczesna biurowość w administracji publicznej


Współczesna biurowość w administracji publicznej. Komentarz do instrukcji biurowej Prezesa Rady Ministrów z 2011 r., red. Halina Robótka, wyd. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013, ss. 94


W 2006 roku na Uniwersytecie Mikołaj Kopernika w Toruniu utworzono unikatowy w skali kraju kierunek studiów archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Każdy nowy kierunek wymaga – prócz profesjonalnej kadry – szerokiej podstawy dydaktycznej w postaci podręczników akademickich. Seria Biblioteka Zarządcy Dokumentacji ma zaspokoić przede wszystkim potrzeby dydaktyczne.

W niniejszej publikacji chcemy zmienić dotychczasową optykę postrzegania biurowości jako głównego „producenta” dokumentacji, sięgającą XIX wieku, na nowoczesną, w której biurowość spełnia inne bardzo ważne funkcje: zarządcy informacją urzędową, wskaźnika sprawności i skuteczności podmiotu, narzędzia budowania jego wizerunku, roli marketingowej.

Biblioteka Zarządcy Dokumentacji jest adresowana do wszystkich studentów kierunku archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Mamy nadzieję, że po tę publikację sięgać będą także studenci innych uniwersytetów. Chcielibyśmy, aby do niej zaglądali archiwiści na stanowiskach związanych z kształtowaniem narastającego zasobu, gdzie z racji kontrolowania i uzgadniania instrukcji kancelaryjnych ważna jest wiedza o funkcjonowaniu biurowości, a także archiwiści opracowujący zespoły archiwalne, którzy muszą sprawnie operować wiedzą o procesach aktotwórczych obowiązujących w podmiocie, w którym powstał zespół. Mamy nadzieję, że będą tu zaglądać urzędnicy w poszukiwaniu praktycznych porad, zwłaszcza ci spośród nich, którzy sprawują kontrolę nad czynnościami kancelaryjnymi lub są zobowiązani do przygotowywania instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt lub instrukcji o organizacji i funkcjonowaniu archiwów bieżących. Można się spodziewać, że z tomów Biblioteki zechcą skorzystać firmy komputerowe specjalizujące się w opracowaniu programów do obsługi czynności kancelaryjnych.
 
 
 
 
 
Źródło:  http://wydawnictwoumk.pl/pl/products/2824/wspolczesna-biurowosc-w-administracji-publicznej-komentarz-do-instrukcji-biurowej-prezesa-rady-ministrow-z-2011-roku

26.03.2017
strzałka do góry