Wystąpienie Janusza Gołaszewskiego na konferencji "Działalność przechowalnicza dokumentacji osobowej i płacowej"
Wystąpienie Janusza Gołaszewskiego, dyr. Archiwum Państwowego we Wrocławiu na temat współpracy z Urzędem Marszałkowskim
Janusz Gołaszewski, Dyrektor Archiwum Państwowego we Wrocławiu,
w wystąpieniu zatytułowanym „Współpraca Archiwum Państwowego we
Wrocławiu z Urzędem Marszałkowskim w nadzorze nad przedsiębiorcami”
zarysował problemy związane z działalnością przechowalniczą dokumentacji
osobowej i płacowej, z którymi boryka się Archiwum. Szczególnie kontrowersyjną,
jak się okazało, kwestią było konkurowanie Archiwum z prywatnymi
przedsiębiorcami na płaszczyźnie oferowanych usług przechowywania
dokumentacji osobowej i płacowej. Następnym problemem był utrudniony kontakt
bądź zupełny jego brak z przechowawcą, który porzucił dokumentację pracowniczą,
odnajdywaną następnie przez nowego właściciela budynku, w której była
przechowywana. Ostatnim poruszonym problemem był sposób postępowania
w przypadku nieodpłatnego przejęcia przez sąd bądź też prokuraturę dokumentacji
na potrzeby śledztwa (nieodpłatnie przejęto 3,22 mb= 671 j.a.).
Podkreślone zostały także pozytywne relacje Archiwum z firmami
zajmującymi się przechowalnictwem. Kontakty te polegały na konsultacjach
i udzielaniu cennej pomocy przedsiębiorcom zajmującym się dokumentacją osobową
i płacową, a także na organizowaniu przez Archiwum kursów archiwalnych dla
pracowników tychże firm. Poza oczywistymi korzyściami przedsiębiorców, dla
wrocławskiego Archiwum była to jedyna okazja, aby obserwować działalność
prywatnych przedsiębiorców i monitorować ewentualne łamanie przepisów.
Jednakże głównym wątkiem wystąpienia była relacja Archiwum Państwowego
we Wrocławiu z Urzędem Marszałkowskim. Ze strony archiwum została ona
określona, jako niewystarczająca, a nawet zupełnie zaniechana ze strony urzędu.
Dyrektor wysunął postulaty współpracy obu instytucji w zakresie: bieżącej wymiany
informacji o funkcjonowaniu firm przechowalniczych, ze zwróceniem szczególnej
uwagi na te, które w swoim posiadaniu mają dokumentację wytworzoną przez 9
państwowe podmioty, w dalszej kolejności wymiana informacji o przechowawcach
działających bez wymaganego wpisu do rejestru, a także ściślejsza współpraca w
zakresie kontroli firm zajmujących się przechowalnictwem. Wszystkie te działania
miałyby na celu zwiększenie efektywności w zakresie kontroli tychże firm i ich
sprawniejsze funkcjonowanie.
Źródło: http://www.archiwa.gov.pl