Archiwistyka_tlo
Artykuły > Z kraju > SCAMMING OUT - OSZUSTWA FINANSOWE W INTERNECIE
SCAMMING OUT - OSZUSTWA FINANSOWE W INTERNECIE

"W organizowanej przez PulsBiznesu i Bankier.pl akcji Scamming out chcemy pokazać, jak duża jest skala oszustw finansowych w internecie i mediach społecznościowych w Polsce oraz jak potężne straty finansowe ponoszą Polacy i sektor finansowy. Wspólnie z partnerami kampanii będziemy szukać najlepszych rozwiązań prawnych i regulacyjnych, które pomogą ukrócić przestępczą działalność w Polsce i tym samym ograniczyć szkody, jakie scammerzy wyrządzają ofiarom.

Naszym celem jest zwiększenie świadomości zagrożeń związanych z oszustwami finansowymi w mediach społecznościowych i internecie, edukowanie społeczeństwa, aby ujednolicić i scentralizować działania wymierzone w przestępców internetowych. W Polsce podejmowanych jest szereg bardzo cennych inicjatyw w tym zakresie, ale mają one charakter rozproszony. Być może warto podjąć dyskusję nad stworzeniem centrum antyscamowego monitorującego aktywność przestępczą, agregującego informacje na jej temat, oferującego wsparcie i pomoc dla ofiar scammerów.

Rozpoczynając akcję Scamming out!, chcemy rozpocząć ogólnokrajową dyskusję na temat fałszywych oszustw finansowych. Zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy. Szczególnie zależy nam na udziale w akcji platform społecznościowych” Facebook, Instagram, TiKTok, X i firm technologicznych jak Google, bo to u nich pojawiają się fałszywe reklamy i oszukańcze linki. Dyskusja nie będzie pełna bez mediów, gdyż i one mają swój udział w dystrybuowaniu fejkowej treści marketingowej. Potrzebne jest wreszcie wsparcie państwa, które może wywrzeć wpływ na kluczowych uczestników rynku internetowego w celu podjęcia realnych działań wymierzonych w przestępczy biznes."
 
 
Nie można też nie wspomnieć tutaj o takich stronach, jak Aktualne informacje o WIBOR i WIRON - Banki w Polsce ,  Cyber Higiena - Zdrowe nawyki cyfrowe oraz o dostępnych w Internecie werryfikatorach kont bankowych. 
 
Przy okazji osyłam z wrodzoną sobie skromnością do mojego postu na FB w temacie bezpieczeństwa zakupów "Szaleństwo się zaczyna; jutro Black Friday (Czarny Piątek, nie mylić z Czarnym Czwartkiem krachem na giełdzie nowojorskiej 24 października 1929 r.; nazwę Black Friday w zasadzie wymyśliła... filadelfijska Policja po tym, jak właśnie w Filadelfii w pewien piątek 1961 r. (w tym samym roku zaczęto budować mur berliński; to taka moja kolejna dygresja!) postanowiono opróżnić magazyny; tak więc ta dość dramatyczna nazwa pierwotnie była związana nie tyle z przecenami, co z gorączkowym opróżnianiem magazynów! Podczas zakupów, szczególnie w ten dzień, kluczowe znaczenie ma psychologia, sztuka uwodzenia klienta (tutaj mistrzostwo osiągały japońskie gejsze); zastosowanie tutaj ma tzw. reguła niedostępności  i dowód społecznej słuszności (inni kupują, to ja też), ale i właściwe oświetlenie, odpowiednio dobrana muzyka, ułożenie towaru na półkach, jego ekspozycja oraz ilość czynnych kas mają swoje znaczenie. W tym kontekście warto zapoznać się z poradami Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie https://www.ekonsument.pl/ i  https://www.kupujswiadomie.gov.pl/ ; dobrze też poczytać sobie poradniki Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej https://wiih.org.pl/konsument/poradniki/
 W galeriach handlowych już od rana będą tłumy, chociaż daleko nam jeszcze tutaj do Stanów Zjednoczonych, gdzie na otwarcie sklepu od rana czekają tłumy, a po otwarciu dochodzi do szturmu przypominającego najazd Hunów; aczkolwiek przeceny są tam zazwyczaj dużo większe niż u nas. Najbardziej musimy uważać, robiąc zakupy w Internecie; wcale nie twierdzę, że wszystkie sklepy internetowe są nieuczciwe (czarna lista sklepów jest m. in. na FB wraz z grupą "Oszustwa w Internecie") Przy wyborze sklepu najbezpieczniej korzystać z porównywarki cen, co jest ważne o tyle, że wówczas ryzyko oszustwa jest minimalne; poza tym najlepiej wybierać opcję płatności przy odbiorze, płacić kartą (w razie oszustwa bank powinien zwrócić pieniądze ), zwracać uwagę na kompletność danych kontaktowych i literówki w adresie url, no i oczywiście czytać regulamin; w sieci też bez problemu znajdziemy skanery fałszywych sklepów, np. https://www.f-secure.com/pl/online-shopping-checker czy oparte o AI https://www.fakeshop.at/ , https://www.av-comparatives.org/.../fake-shops-detection.../ . W sieci znajdziemy też wyszukiwarki nieuczciwych sklepów, np. https://www.verbraucherzentrale.de/fakeshopfinder-71560
Ostatnio nawet same platformy zakupowe zaczęły wprowadzać mechanizmy weryfikacyjne, np. https://www.vinted.pl/item_verification ; a co zrobić w razie oszustwa? Oprócz zawiadomienia policji, w przypadku np. Allegro można skorzystać z Allegro Protect https://allegro.pl/dla-kupujacych/allegro-protect Ostrożnym trzeba być też podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, tutaj też najlepiej płacić kartą i unikać tzw. płatności odroczonych (dzisiaj kupuję, płacę np. za 30 dni), sprawdzać cenę z ostatnich 30 dni i zachowywać paragony; jest to duże ułatwienie, ale w przypadku ich braku wystarczy potwierdzenie płatności lub nawet zeznania świadka; przed wyjściem na zakupy warto też zapoznać się ze stroną UOKIK https://uokik.gov.pl/ "



02.12.2024
strzałka do góry