17. edycja seminarium z cyklu NOWOCZESNE MUZEA I GALERIE
MOBILNE MUZEUM
TECHNOLOGIE WIRTUALNEGO ZWIEDZANIA
Warszawa, 19 grudnia 2013 r.
Prowadzenie obrad: prof. dr hab. Dorota Folga Januszewska
10:00 Wykład wprowadzający: Od mobilnej informacji do nowego modelu edukacji w muzeach
Nowe technologie komunikacyjne i idące za nimi zmiany formy przekazu informacji ujawniają coraz częściej konieczność wprowadzenia w muzeach innej redakcji przekazywanych treści i stosowania inaczej opracowanych metod wizualno-sensorycznych. Zmienione metody działania modyfikują z kolei konstrukcję przekazu. Z czasem konieczna jest także zmiana samego przekazu. Obserwujemy zjawisko powolnego przekształcania znaczeń i sensu opowiadania o zbiorach muzealnych. Pojawiający się coraz liczniej odbiorcy o różnych wymaganiach (osoby niesłyszące, niedowidzące, problemami ruchu, dysfunkcjami intelektualnymi) mogą dzięki mobilnym technologiom korzystać ze zbiorów muzealnych w takim zakresie, w jakim nie było to możliwe jeszcze 5-10 lat temu. Możliwości te stawiają jednak przed muzeami nowe pytania: Jak odpowiedzieć na zapotrzebowanie nowych użytkowników muzeów? Jak dostosować możliwości technologiczne do potrzeb percepcyjnych? Jak konstruować przekaz, aby po zmianie formatu prezentowane komunikaty nie traciły walorów poznawczych i informacyjnych?
prof. dr hab. Dorota Folga Januszewska
10:45 Wykład: Mobilne technologie â potrzeby a realizacja
Aplikacje mobilne funkcjonują w muzeach od 2007 roku. Przez ostatnie 6 lat wiele muzeów na całym świecie zachłysnęło się możliwościami, jakie dają technologie mobilne, często z nieciekawym skutkiem. Obserwujemy zjawisko powstawania aplikacji, tworzonych tylko po to, by były, które szybko stają się martwe. Mało jest realizacji, które naprawdę odpowiadają problemom instytucji i oczekiwaniom ich zwiedzających. W swojej prezentacji opowiem o:
- kategoriach aplikacji (przewodniki, aplikacje dla dzieci, aplikacje "uliczne", itd.),
- najlepszych i najbardziej przemyślanych realizacjach,
- jak i o czym muzea powinny myśleć tworząc aplikacje.
Zuzanna Stańska
11:30 Merytoryczna Prezentacja Sponsora Konferencji
12:00 Przerwa na lunch
12:30 Case study: Mobilny Pałac â mobilne rozwiązania wspomagające zwiedzanie w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Audioprzewodnik wczoraj i dziś - w jaki sposób rozwiązania mobilne wpłynęły na sposób zwiedzania muzeum
- Aplikacja na każdą okazję - jak i do czego muzeum może wykorzystywać aplikacje mobilne
- WWW w komórce - strona mobilna - zalety i problemy
- Co przyniesie przyszłość - bliższe i dalsze plany muzeum w zakresie rozwiązań mobilnych
Piotr Górajec, Muzeum Pałac w Wilanowie
13:10 Case Study: „Dźwiękowy mikroskop” â jak powstaje aplikacja w Muzeum
Aplikacja powstała na platformie Android, stwarza swoisty soundscape, dźwiękowy pejzaż, który wypełnia audio sferę pomiędzy przedmiotami w Galerii Rzemiosła Artystycznego w Muzeum Narodowym w Krakowie.
- Gdzie zrodził się pomysł?
- Warsztaty z młodzieżą i współpraca z artystami
- Tworzenie aplikacji
- Współpraca z partnerem technologicznym
- Działania kreatywne i promocja aplikacji
- Co dalej?
- Prezentacja działania urządzenia w przestrzeni â film
Monika Dylewska, Muzeum Narodowe w Krakowie
13:40 Case study: Wirtualne Muzeum â zagrożenie czy szansa?
W czasie wykładu zaprezentowana zostanie funkcjonalność portalu "Wirtualne Muzea Małopolski". Prelegentka wskaże w jaki sposób zwiedzanie wirtualnego muzeum może zachęcić do wizyty w muzeum realnym.
Alicja Sułkowska-Kądziołka, Małopolski Instytut Kultury
14:20 Przerwa na kawę
14:40 Wykład: Wirtualne muzea i digitalizacja - wyzwania i korzyści
- Przygotowanie procesu digitalizacji fundamentem sukcesu
- Dobry system archiwizacji danych procesu digitalizacji
- Ochrona i popularyzacja dziedzictwa w wirtualnym muzeum
- Wirtualne Muzeum - od pomysłu do realizacji
Piotr Palma, MobileMS
15:20 Wykład: Międzynarodowe trendy w projektach mobilnych
Świat technologii mobilnych zmienia się w zawrotnym tempie. Muzea, które przeszły chrzest bojowy tworząc swoje pierwsze aplikacje podejmują często dalsze działania, próbując wykorzystywać nowe możliwości, jakie dają im technologie (Augmented Reality, lokalizacja w budynkach, bluetooth itd.). Dzięki temu, instytucjom udaje im się docierać do nowych, specyficznych grup odbiorców i prezentować nowe treści czy zasoby. Zmienia się także sposób myślenia o aplikacjach, na rzecz długoterminowych strategii mobilnych, które stają się częścią szerszych strategii edukacyjnych i promocyjnych.
Zuzanna Stańska
16:00 Zakończenie programu seminarium, wręczenie certyfikatów
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Termin: 19 grudnia 2013 r.
Miejsce: Warszawa
Koszt udziału 1 osoby wynosi:
430 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniu do dnia 6 grudnia 2013 r.
530 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniu od dnia 7 grudnia 2013 r.
700 zł + 23% VAT - dla przedstawicieli biznesu
Powyższy koszt obejmuje: udział w obradach, materiały zawierające omówienie wszystkich wykładów, konsultacje pozaprogramowe, certyfikat udziału, bufet kawowy i lunch w przerwach.
______________________________________________________________________________
Zgłoszenia:
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego:
faksem â formularz w załączeniu
bądź elektronicznie: http://www.cpi.com.pl/imprezy/2013/mmtz/formularz_mj.php
______________________________________________________________________________
Organizator zastrzega możliwość odmowy przyjęcia zgłoszenia w wybranym terminie ze względu na brak wolnych miejsc. O przyjęciu decyduje kolejność przesyłania zgłoszeń.
Wszelkie informacje można uzyskać pisząc na adres mailto:cpi@cpi.com.pl lub telefonicznie (022) 870-69-78