Archiwistyka_tlo
Artykuły > Edukacja archiwistyczna > ZASADY PORZĄDKOWANIA AKT OSOBOWYCH
ZASADY PORZĄDKOWANIA AKT OSOBOWYCH

" [...] Zasady porządkowania akt osobowych

wyłączyć spośród akt osobowych części metalowe
ułożyć pisma w podziale na części A,B,C, w porządku chronologicznym tak, by pismo najwcześniejsze znalazło się na wierzchu, a najnowsze na spodzie, przy zachowaniu następującej kolejności: podanie o przyjęcie do pracy, życiorys, kwestionariusz, dokumentacja z poprzednich miejsc zatrudnienia (świadectwa pracy, opinie),odpisy akt stanu cywilnego i odpisy świadectw nauczania dotyczące okresu sprzed zatrudnienia w jednostce własnej, umowa o pracę i jej zmiany, dokumentacja przebiegu zatrudnienia
angaże, nagrody, odznaczenia, odpisy świadectw nauczania z okresu zatrudnienia, urlopy bezpłatne i wychowawcze - w porządku chronologicznym, itp., podanie o zwolnienie z pracy lub wypowiedzenie umowy o pracę, świadectwo pracy, opinia
przeszyć akta po wzmocnieniu ich grzbietu tekturką
opisać dokładnie teczkę (lub kopertę) z aktami osobowymi - zgodnie z załączonym wzorem opisu akt osobowych (do pobrania) (rtf, 7.57 Kb)
ułożyć koperty z aktami alfabetycznie i zewidencjonować je w numeracji ciągłej na formularzu spis zdawczo-odbiorczy akt i oznaczyć je numerem ewidencyjnym z tego spisu
Wzór spisu zdawczo odbiorczego (do pobrania) (rtf, 97.6 Kb)

Zasady porządkowania dokumentacji kategorii B25
analogicznie jak akta osobowe – wyłączyć pism nieistotne (wtórniki pism,brudnopisy), części metalowe,pozostałe akta ułożyć chronologicznie sprawami (od sprawy najwcześniejszej na wierzchu teczki) i chronologicznie w obrębie spraw, ponumerować zapisane strony (ołówkiem), przeszyć teczki aktowe i opisać je zgodnie ze wzorem opisu teczki aktowej (do pobrania) (rtf, 6.75 Kb) , a następnie ułożyć teczki w porządku rzeczowo-chronologicznym (teczki o tym samym tytule obok siebie) oraz zewidencjonować je na formularzu spis zdawczo-odbiorczy akt i oznaczyć je numerem ewidencyjnym z tego spisu – wzór spisu zdawczo odbiorczego (do pobrania) (rtf, 97.6 Kb)

Zasady porządkowania innej dokumentacji kategorii B
wyjąć akta z segregatorów, skoroszytów, obłożyć akta tekturowymi okładkami
przeszyć teczki aktowe
opisać dokładnie teczki aktowe – wzór opisu teczki aktowej (do pobrania) (rtf, 6.75 Kb)
ułożyć akta rzeczowo, a teczki o tym samym tytule w porządku chronologicznym
karty wynagrodzenia ułożyć alfabetycznie, tak by wszystkie karty danego pracownika znalazły się obok siebie w porządku chronologicznym
zewidencjonować teczki aktowe na formularzu Spis zdawczo-odbiorczy akt i oznaczyć je numerem ewidencyjnym z tego spisu [...] "
 


18.06.2025
strzałka do góry